کد مطلب:173053 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131

هدایت عزاداری ها و بهره برداری از آنها
عزاداری و سوگواری از سنت های حسنه ی فرهنگ تشیع است، شیعه در دامان عزاداری ها و سوگواری ها توانسته معارف خود را عرضه كند و رهبران خود را به جهان بشناساند. در طول تاریخ اسلام نیز هماره این سوگواری ها زیر بنای حركت های آزادیخواهانه و انقلاب های شیعی بوده است. اینك مهم این است كه این سوگواری ها همچنان قدرتمند و پر تپش باقی بماند و فقط به مراسمی سنتی و صوری تبدیل نشود.

سوگواری و عزاداری اهرمی قدرتمند است كه توانایی ها و قابلیت های بی شماری دارد. در سایه ی این مراسم می توان حركت های


عظیمی آفرید و از آن بهره برداری های بسیار كرد. نباید اهداف كلی نهضت عاشورا در پس این مراسم به فراموشی سپرده شود، چنان كه امام خمینی ( رحمه الله ) می فرماید:

شما انگیزه ی این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را، خیال نكنید كه فقط این است كه ما گریه كنیم برای سیدالشهدا. نه سیدالشهدا احتیاج به این گریه ها دارد، نه این گریه خودش فی نفسه یك كاری از آن می آید. [1] .

نهضت اباعبدالله علیه السلام نسبت به دیگر نهضت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام گاه حركت هایی مشاهده می شود كه از اوج ارادت و عشق حكایت دارد. اگر این حالت ها و عشق و محبت ها در مسیر صحیح هدایت شود، اثر سازنده و مثبتی به همراه دارد.

باید هوشیارانه از تحریفات و پیرایه های لفظی و معنوی، كه آگاهانه و ناآگاهانه سیمای حماسی و تابناك عاشورا را در هاله ای از ابهام فرومی برد و فرهنگ گلرنگ شهادت را بد جلوه می دهد و از صلابت و پیام دهی و خیزش آوری عاشورا و از فحوای بلند توحیدی آن می كاهد، جلوگیری كرد. باید توجه داشت بیشترین سرمایه گذاری استعمار از لحاظ دین ستیزی، با درك حقایق موجود در ادیان و مكاتب، پیرامون جهان تشیع صورت می پذیرد و از آنچه در توان دارند در این راه دریغ نمی ورزند. روزی با علم كردن كسروی اساس اسلام یعنی «وحی و خاتمیت» را زیر سؤال می برند و امروز با طرح شخصیت متزلزلی همچون «سلمان رشدی» به بزرگ نمایی افسانه ی «غرانیق »همت می گمارند


و قرآن و پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم را مورد اهانت و استهزا قرار می دهند و گاهی به نام عرض ارادت به پیشگاه مقدس امام حسین علیه السلام كارهایی انجام می دهند كه موجب شرمساری و سرافكندگی می گردد. می كوشند تا با به انحراف كشیدن نهضت عاشورا، روح سرزنده ی آن را بگیرند. خرافه پذیری از بیماری های واگیردار و صعب العلاج اجتماعات بشری است كه درمان و پیشگیری از گسترش آن لازم است. رهبر معظم انقلاب نیز به این مهم اشاره دارد و می فرماید:

تحریف های حماسه عاشورا باید زدوده شود. نگذارید مفاهیم و كارهای تحریف آمیز و غلط چشم ها و دل ها را از چهره ی مبارك و منور سیدالشهدا منصرف كند. [2] .


[1] ر. ك: صحيفه ي نور، امام خميني، ج 13، ص 153.

[2] روزنامه ي اطلاعات، 4 خرداد 1374.